Apnéförening Syd
En förening som vänder sig till personer med sömnapnéer och deras anhöriga.Varför finns vi? Apnéförening Syd vill inom sitt område arbeta för att förbättra livssituationen för personer med sömnapné, bevaka och tillvarata deras intressen samt bidra till att skapa kontakter, i syfte att stötta denna grupp funktionshindrade och deras närstående. Föreningen är i sin verksamhet partipolitiskt och religiöst obunden. Föreningen är inte knuten till något medicintekniskt eller annat kommersiellt företag. Föreningens målsättning är att ständigt utvecklas och förbättras till sin form och innehåll, samt vara tillgänglig för alla, oavsett ras, religion, kön och nationalitet.
MOTIONER TILL ÅRSMÖTET

Motioner ska vara styrelsen tillhanda senast 6 veckor före årsmötet. Dessa kan skickas till apnesyd@live.se eller per post till Apnéföreningen Syd, Perstorpsgatan 19 C, 23533 Vellinge. Våra stadgar hittar du under rubriken "Dokument".

Övertrycksandning
SBU har publicerat en studie om obstruktiv sömnapné som du hittar under Länkar
Apnéföreningarna i Sverige
Under rubriken Länkar hittar du länkarna till de övriga apnéföreningarna i Sverige, d v s Stockholm, Väst och Öst
Digital tidning
30 medlemmar plus styrelsen har valt att ta tidningen digitalt.  Övriga medlemmar kan när som helst anmäla till vår mailadress apnesyd@live.se att du önskar tidningen digitalt.
Frågor om apné
Under rubriken Dokument finns ett register som informerar om vad många ord som berör vår sjukdom står för. Registret kommer kontinuerligt att uppdateras. Alla medlemmar är välkomna att lämna bidrag till registret.
Vad händer om du lider av sömnapné
På www.netdoktor.se får du massor med information om vad som kan hända om du har obehandlad sömnapné.
Skånes universitetssjukhus på Facebook

Skånes universitetssjukhus på Facebook. Välkommen in på www.facebook.com/skanesuniversitetssjukhus för att ta del av vad som är på gång i vardag, forskning, nyheter och aktuellt, öppna föreläsningar med mera.

Fråga doktorn och tandläkaren
Som medlem i Apnéföreningen Syd har du möjligheter att ställa frågor till Bengt Midgren, docent, Lund som har lång erfarenhet av att arbeta med sömnapné.
Tandläkare Peter Lundgren, Malmö svarar på dina frågor om apnéskenor. Maila dina frågor till apnesyd@live.se så vidareberfordrar vi dem till respektive.
Intyg att medföra CPAP vid resor med flyg
Det är tillåtet att medföra sin CPAP-utrustning som extra handbagage vid flygresor utan att den räknas med i den tillåtna vikten men säkerhetskontrollen kan begära intyg för detta.   Vi har tagit fram en mall som ni kan ta med er till er läkare för underskrift. Läkaren behöver bara fylla i ert namn och personnummer samt skriva under. Vi har erfarit att en del doktorer tar bra betalt för detta men med denna mall borde det blir billigare eller gratis så den är bara att printa ut från rubriken "Dokument".
Har du sömnapné?
Testa dig själv genom att gå in på www.somnapne.se